Snön fortsätter att falla

Och det är då super mamman ska komma fram. Det ska dras barn på pulka och bob. Vagnen ska knuffas framför och detta i all snö som ligger på marken. Vantar åker av och medan man ska ta på barnen  vantarna , knäppa mössan så håller man på att frysa ihjäl själv. Men vilken underbart härlig årstid. Snön glimmar, barnen kan leka ute i timmar och man får en härlig julstämning.
Trots
Alla åldrar har väl någon typ av trots. Ett,två,tre eller fyra års trots. Det är inget att leka med, men du kan lätt avleda dom, du kan släpa med dig dom om de inte kommer, du kan prata med dom. Alltså jobbigt men ganska lätt att hantera.
Men nu ska jag hälsa er välkommen in till sexåringens värld även kallad lilla tonåren. Och alla ni som har eller ha haft sexåringar vet vad jag menar men ni som inte har det vet inte vad ni har att vänta er.
En sexåring kan du prata med men det är inte säkert att dom tar det till sig. Helt plötsligt kan älsklings vantarna vara det fulaste som finns. Vad säger man då!! Och efter det kommer världens utbrott och nu talar jag inte om fyraåringens skrik och sura miner. Utan ett mer svårhanterligt utbrott med tårar och hemska ord.
En sexåring är som en svamp precis som treåringen och fyraåringen men det finns en stor skillnad. Treåringen och fyraåringen kan tex säga fan. Det är ett roligt ord som skapar en reaktion hos mamma och pappa. Sexåringen vet innebörden med orden och använder dom som vi vuxna. Så alla mina medmänniskor tänk på vad ni säger i en sexårings närvaro. Det är nu vi bygger deras ordföråd och bygger deras självkänsla.
En sexåring förstår även att han eller hon kan komma bort från mamma och pappa. Vilket gör att min sexåring vägrar att släppa vagnen när vi handlar. Jag säger att gå och titta på leksakerna du så kommer jag strax jag ska inte gå någon stans utan dig. Näpp då blir han som klistrad vid vagnen. Medan hans lillasyster fyraåringen inte alls har några som helst problem med att gå iväg på egen hand. För i hennes värld kommer mamma och pappa alltid efter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0